A 10 legfontosabb az ördög elleni harcban
1. Legyen az embernek megfelelő világnézete, amelynek alapján helyesen látja, értékeli a világot és annak fő szereplőit: Istent, a szent angyalokat, az ördögöket (bukott angyalokat), önmagát, és a többi embert, és a teremtett világot.
Az angyalok egy része fellázadt Isten ellen, elutasította szeretetét és az általa teremtett rendet. Ezzel létrehozta a poklot, az Istennel való szembefordultság, az ő elutasításának az állapotát. Ők a bukott angyalok, vagy más néven ördögök, vagy démonok. Személyek, nem csupán erők vagy szimbólumok. Sokan vannak. Ha a közbeszédben egyes számban használjuk is (ördög, démon), akkor is sok értendő rajtuk. Egyeseket név szerint is ismerünk a Szentírásból. Például: Sátán, Belzebub, Lucifer. Tevékenységük alapján is meg lehet nevezni őket (Lásd 5.)
Azok az angyalok, akik hűségesek maradtak Istenhez, a szent angyalok. Ők is személyek. Egyeseknek a nevét is ismerjük a Szentírásból. Például Szent Mihály, Szent Gábriel és Szent Ráfáel. Őket is megnevezhetjük tevékenységük, Isten terveiben való funkciójuk alapján.
2. Hitre jutás, megtérés, döntés Isten mellett
3. A helyes értékrend
Az ördög a hazugság atyja. Első hazugsága az volt az ember számára, hogy az embert akarta istennek hazudni, azt akarta elérni, hogy az ember határozza meg, hogy mi a jó és mi a rossz. Ezt jelentette az a kísértése, hogy egyen a jó és a rossz tudásának a fájáról.
Mivel az ember engedett az ördög eme kísértésének, értelme elhomályosult, akarata rosszra hajlóvá lett. Vagyis nem látja már olyan tisztán, hogy mi a jó és mi a rossz, mi a kerülendő és mi a követendő, és hajlamosabb a rossznak a követésére, amelyet az ördög (azt jónak hazudva, a jót pedig rossznak hazudva) mindenféle álcázott formában eléje állít.
Az embernek a Szentírásból és a Katolikus Egyház tanításából kell elsajátítania a helyes értékrendet.
4. A régi ember levetkőzése és az újnak a magunkra öltése.
Pál apostol ezt a gondolatot az Efezusiakhoz és a Galatákhoz írt levelében így fogalmazza meg:
Kérlek tehát benneteket, hogy Lélek szerint éljetek, s akkor majd nem teljesítitek a test kívánságait. A test ugyanis a Lélek ellen tusakodik, a Lélek meg a test ellen. Ellentétben állnak egymással, s így nem azt teszitek, amit szeretnétek. Vezessen benneteket a Lélek, akkor nem vagytok alávetve a törvénynek. (Gal 5, 16-18)
Mit jelent a régi ember levetkőzése?
Hagyjátok el tehát a hazudozást, beszéljen mindenki őszintén embertársával, hiszen tagjai vagyunk egymásnak. Ha elfog is benneteket az indulat, ne vétkezzetek. A nap ne nyugodjék le haragotok fölött! Ne adjatok teret az ördögnek! Aki lopott, ne lopjon többé, hanem dolgozzék, és keressen kenyeret keze munkájával, hogy legyen miből adnia a szűkölködőknek is. Semmiféle rossz szó ne hagyja el ajkatokat, hanem csak olyan, amely alkalmas az épülésre, hogy amiben kell, javára váljék hallgatóitoknak. Ne okozzatok szomorúságot Isten Szentlelkének, akivel meg vagytok jelölve a megváltás napjára. Legyen távol tőletek minden keserűség, indulat, haragtartás, szóváltás, káromkodás és minden egyéb rossz! Inkább legyetek egymás iránt jóindulatúak, könyörületesek, és bocsássatok meg egymásnak, amint Isten is megbocsátott nektek Krisztusban. (Ef4,25-32)
Öljétek meg tagjaitokban azt, ami földies: az erkölcstelenséget, a tisztátalanságot, az érzéki vágyakat, a bűnös kívánságokat és a kapzsiságot, ami nem más, mint bálványimádás. Ezek miatt sújtja Isten haragja a hitetlenség fiait. Valaha, amikor még köztük éltetek, ti is ezeket műveltétek. De most hagyjátok el ezeket: a haragot, a gyűlölködést, a rosszindulatot, az átkozódást és az ocsmány beszédet. Ne hazudjatok egymásnak! (Kol 3,5-9)
Mit jelent az új ember magunkra öltése?
A Lélek gyümölcse viszont: szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás. Ezek ellen nincs törvény. Akik Krisztus Jézushoz tartoznak, keresztre feszítették testüket szenvedélyeikkel és kívánságaikkal együtt. Ha a Lélek szerint élünk, viselkedjünk is a Léleknek megfelelően. (Gal 5,22-25)
Ha pontosabban összevetjük a két felsorolásban azt, hogy mit kell levetkőznünk, és mit kell magunkra öltenünk, akkor látjuk, hogy minden bűnnek megvan a vele ellentétes erénye, jó tulajdonsága is. A rosszakat jóval, a bűnöket erényekkel kell helyettesítenünk, és ezekben megszilárdulnunk. A 7. pontban fogjuk látni az ellenemondást, elhatárolódást, a gonosz lelkek önmagunktól való elkergetését, lelkünkből való kiűzését. Fontos, hogy miután ezt elvégeztük, kérjük a Szentlelket és a szent angyalokat, hogy azokat a területeket, amiket eddig a gonosz lelkek tartottak uralmuk alatt bennünk, azokat ők töltsék be ezekkel az erényekkel, jó tulajdonságokkal.
Mind a régi ember levetkőzése, mind pedig az újnak a magunkra öltése egy hosszabb, az egész életen át tartó folyamat. Eredményessége, intenzitása az egyéni elszánástól, akarástól függ.
5. Az ördög tulajdonságainak, stratégiájának és taktikájának az ismerete, az ellene való harci készség állandó éberen tartása és gyakorlása.
Mi az ördög stratégiája?
A pokol létező valóság, nemcsak szimbólum, vagy fenyegetés.
Milyen az ördög taktikája?
Abban érdekelt, hogy minél kevesebb tudása legyen róla és Istenről, az igazságról az embernek. Igyekszik tudatlanságban tartani, és elhinti mindenütt a hamis tudás magvait.
Minden lehetséges eszközzel álcázza magát. Igyekszik elrejteni igazi mivoltát és céljait.
Az erények jegyeit is magára veheti, földi emberek, szent emberek és angyalok képében is mutatkozhat, sőt Isten képét is magára öltheti.
Igyekszik mindenüvé beépülni, még Isten szolgái közé, sőt az ördögűzők közé is. Reverendát, papi öltözéket is magára ölthet (akármilyen színűt). Igyekszik az embert bűnre csábítani és ez által Istentől elszakítani. Igyekszik az embert rabságba dönteni, szabadságát korlátozni különféle, főleg pszichés, vagy annak tűnő betegségek, függőségek kialakításával (ital, dohány, kábítószerek, személyektől, tárgyaktól való függőség, viselkedési függőségek, stb.), amelyek elmehetnek a megszállottságig is, amikor az ember már egyáltalán nem ura cselekedeteinek.
Az ördög igyekszik bennünk Isten képét eltorzítani, őt például egy zsarnoknak beállítani. A bennünk és másokban eltorzult istenképnek a helyreállítása, és az ördögi hazugságoknak a leleplezése állandó feladat.
Arra kell törekednünk, hogy Isten szemével tekintsünk mindenre, úgy lássuk Őt, az ördögöt és önmagunkat, az üdvösségünkre rendelt személyeket és közösségeket, ahogyan Ő látja.
Fő jellemzőit, stratégiáját és taktikáját végig gondolva és ismerve, már nagyobb eséllyel védekezhetünk ellene.
Gyakoroljuk szüntelenül a szellemek megkülönböztetését, hogy kiszűrjük a gonosz lelkek megtévesztéseit, kivédhessük támadásaikat, amelyekkel az élet minden területén próbálkoznak!
Az ellenük való védekezés és harc egyéb fogásait a következő pontok tartalmazzák.
6. A bűnbánat állandó gyakorlása
Hol jöhet be az életünkbe?
Az ember, minden jószándéka, Isten melletti döntése mellett is gyarló, állandóan hibázik és vétkezik. Ezért állandóan bűnbánatra, megbocsátásra és bocsánatkérésre van szüksége. Ahogyan az ember nap közben gyakran kezet mos, és időnként fürödni, vagy zuhanyozni kénytelen, mert beszennyeződik, ugyanígy alapfunkciója kell, hogy legyen, hogy napjában többször is bűnbánatot gyakorol, időnként pedig bűneit mások előtt is megvallja, meggyónja.
Akinek lehetősége van gyónásra, az járuljon gyónáshoz lehetőleg havonta.
Isten irgalmas, ha az ember bűnbánatot tart és bocsánatot kér, és őszintén meg akarja változtatni az életét, Ő megbocsát és segít a jobbá válásban.
7. A gonosz lelkek kísértéseinek, cselekedeteinek, függőségekben tartó próbálkozásainak való ellene mondás, tőlük való elhatárolódás, és a hatalom átvétel életünk felett, és annak gyakorlása.
Jézus nevében, szent vérének erejében megtöröm ezek hatalmát az életemben, és megkérem Szent Mihály arkangyalt, hogy kergesse el ezeket tőlem, és taszítsa őket a kárhozat helyére, hogy tovább ne kísértsenek, és ne tudjanak leigázni, uralmuk alá hajtani engem.
8. Böjt és imádság
A böjt önmegtagadást jelent. Vagyis a régi ember megtagadását bennünk, amiről már volt szó. Minden önmegtagadás erősíti bennünk az önfegyelmet, az éberséget és a harci készséget.
Az ima által kapcsolatban vagyunk Istennel és azokkal, akik a gonosz elleni harcban szövetségeseink, az üdvözült lelkekkel, védőszentjeinkkel, és a szent angyalokkal. Igazán ők tudnak a gonosz lelkektől megszabadítani minket és ellátni az ellenük való harchoz szükséges irányítással, munícióval.
A helyes imádság megtanulása és begyakorlása külön feladat, amely nemcsak a gonosz elleni harc szempontjából fontos.
Az imák között fontos szerepe van a szabadító és oltalomkérő imáknak. Gyűjtsük, és használjuk az ilyen hatékonynak bizonyult imákat!
Különösen fontos szerepe van a Rózsafüzérnek és a Szűzanyához mondott imáknak, hiszen ő az az asszony, akinek már a Szentírás első lapjain megígértetett, hogy ő fogja széttaposni az ősi kígyó fejét.
9. Szentségekhez járulás, főleg Krisztus testével és vérével való gyakori táplálkozás.
A keresztségről és annak állandó gyakorlásáról, a bűnbánatról és a bűnbocsánat szentségéről már volt szó. Ezek készítenek fel minket és hoznak alkalmas állapotba a többi szentség vételére is. Ezekhez katolikusok járulhatnak, az Eucharisztiához csak azok, akik voltak már elsőáldozók, vagyis a legszükségesebb ismereteknek a birtokában vannak.
Továbbá azok járulhatnak csak szentáldozáshoz, akik kegyelmi állapotban vannak, nemcsak úgy együtt élnek egymással, hanem ha házasság jellegű kapcsolatban élnek, akkor szentségi házasságban, vagyis az Isten és az Egyház által elismert kapcsolatban.
A bérmálás szentségét is, amelyet életében csak egyszer vehet fel az ember, az veszi gyümölcsözően, aki előtte vagy utólag a bűnbánat szentsége által méltó állapotba hozta magát.
A szentségeket érvényesen és gyümölcsöző módon a római katolikus papok tudják kiszolgáltatni, akik az egyházi rend szentségében részesültek. Hogy ezt valóban így tehessék, sokat kell értük imádkozni és segíteni őket.
A legfontosabb táplálék, a mindennapi kenyér számunkra Jézus Teste és Vére, amelyet minél gyakrabban méltó módon kell magunkhoz vennünk, és Jézust az Oltáriszentségben is imádnunk kell, ha erőre akarunk szert tenni a gonosz lelkek elleni harcban, és Istennel és az Ő törvényeivel összhangban akarunk élni.
10. A szentelmények használata
A szentelmények a pap áldó imája nyomán fejtik ki hatásukat, amely ima az egész egyház imáját közvetíti. A pap által megáldott szentelt víz magunkra és környezetünkre hintése, a pap által megáldott, megszentelt tárgyak viselése, a gonosz lelkek tevékenységét is korlátozzák és visszaszorítják, oltalmat jelentenek velük szemben.
A szentelmények között szerepel az exorcizmus, az ördögűző imádság, amit súlyosabb esetekben lehet kérni. De a gonosz lelkek egyik támadása következtében sok pap sincs tisztában ezek fontosságával, és nem tudnak segíteni ezáltal a hozzájuk fordulókon.
A legfontosabb szentelmények a szentelt víz, a szentelt olaj, a szentelt só, a tömjén, és a különféle érmék, skapulárék, keresztek, szentképek, amelyeket a gonosz lelkekkel szembeni oltalomként magunknál hordhatunk, viselhetünk, megóvhatjuk segítségükkel lakásunkat és környezetünket.
Földi életünk egy állandó szellemi harc. Ahogy a fentiekből is látszik, ha Isten mellett döntöttünk, akkor a jó oldalon harcolunk, miénk a győzelem, hiszen a sátán nem egyenrangú Istennel, hanem Jézus által a kereszten már legyőzetett.
Pál apostol az Efezusiaknak írt levelét a szellemi fegyverekkel zárja. Ez jó összefoglalása lehet ennek az összeállításnak is.
Összeállította: Bocsa József Sch.P. atya